Rubiks kub, antingen älskar man den eller så avskyr man den. Det finns oftast inga däremellan. Har man inget tålamod bör man ge den till någon som gillar kluriga utmaningar. Ett alternativ är ju att pilla isär alla bitarna. Sedan kan man foga ihop bitarna igen i rätt färgkvadrat, men det är ju också lite fusk när man tänker efter.

Så, innan man kastar kuben i väggen så alla de 26 färgglada kub-bitarna sprids över rummet – andas djupt! Köp sedan en lättare kub på https://mastercubestore.se/ med 2×2 bitar och ge den svåra till någon med ett större tålamod.

 

Tålamodskrävande övning höjer prestationen

Har man väl fått igång sitt tålamod och börjat hitta lösningar för kuben kommer det att bli riktigt roligt. Att sitta och öva lösningar är bra träning för hjärnan och låter synapserna hitta nya vägar. Att låta hjärnan arbeta och bygga nya banor är viktigt i alla åldrar. Det finns många olika sätt att få nya synapser att bygga broar i hjärnan.

Några av de sakerna som gör nya nervbanor i hjärnan är bland annat att lösa korsord, springa och så vidare. Även logiskt kluriga problem är ett bra tips för att synapserna skall utvecklas. När man väl har lärt sig en 3×3 kub så finns det andra, svårare kuber att ge sig på. Det går att öka svårighetsgraden väldigt mycket då kuberna har utvecklats i hög grad.

 

Lägg mobilen åt sidan och använd händerna

Att öva upp sitt tålamod är än viktigare idag än det varit tidigare. Appar på mobiltelefoner och internet ger hela tiden hjärnan nya dopaminkickar som om det vore droger. Det gör att man missar många stunder av återhämtning som hjärnan behöver för att förebygga stress. I stället för mobilen kan man ta fram den färgblandade kuben och snurra på den efter nya lösningar.