Kinesiologitejp är en elastisk tejp med många användningsområden. Har du svullnad i kroppen eller är trött, ansträngd och stel i musklerna så är kinesiologitejpen ett enkelt sätt att avlasta musklerna på och aktivera läkningsprocesser i kroppen.

Du kan tejpa områden på kroppen inför fysisk aktivitet eller låta tejpen sitta på i din vardag, beroende på syftet med tejpningen. Tejpen sitter i 3-5 dagar och det brukar gå bra att duscha och bada med den på kroppen.

 

Reducerar vätskeansamlingar

Lymfsystemet är en viktig del av immunförsvaret och där transporteras vätska med döda celler, gifter och skräp som ska ut ur kroppen. Många har problem med smärtsamma vätskeansamlingar till följd av ett trögt flöde i lymfvätskan. För att hjälpa detta flöde är det populärt att tejpa med kinesiologitejp

När du ska tejpa för lymfsystemet så sträcker du ut huden och fäster tejpen. När du sedan släpper huden bildas rynkor i tejpen och det är dessa strukturer som lättar upp flödet av vätska under huden. Detta minskar ärrvävnad, stelhet och svullnad. För vissa sker en omedelbar effekt medan andra behöver tejpa under en längre tid för att märka någon större positiv skillnad.

 

 

Avlastar muskler och undviker skador

Många tejpar också musklerna vid fysisk aktivitet för att minska felbelastning. Den sträckta tejpen gör att du känner ett drag när du rör dig och du kan då undvika felaktiga rörelsemönster. Det är till exempel vanligt att tejpa ryggen vid framåtroterande axlar för att förbättra hållningen. Därmed minskar muskelsmärtor i axlar, nacke, skuldror och ländrygg. Att tejpa med kinesiologitejp ökar också blodcirkulationen så att musklerna förses med mer syre. Detta gör att många idrottare använder tejpen i prestationssyfte.

Du tejpar på olika sätt beroende på vilket syfte du har. För att veta exakt hur du ska tejpa kan du söka efter instruktionsvideos på internet. Du kan även hitta tips på hur du tar bort tejpen.