När företaget behöver stärka sitt varumärke är olika typer av reklam det första som man kommer på. Kanske är tanken att ha en traditionell marknadsföring, där företagets synlighet är en annons i en tidning eller en reklambild på en buss. Det är inte alltid som det fungerar bäst eftersom det mer blir en där och då-kampanj. Ibland är det bättre att hitta ett diskretare och snyggare sätt att långvarigt “visa upp” företaget på. Ett bra exempel på diskret reklam är att titta på pennhögen där hemma. Där finns ett axplock av olika företag som på något sätt har hittat hem, och visst vet man exakt vilket företag som är representerat på favoritpennan. 

 

En välgjord grafisk profil

En välplanerad och strukturerad grafisk profil gör att det är enklare att bestämma vilken eller vilka typer av profilprodukter som skall användas och i vilket syfte. Är det pennor och godis till en mässa som behövs, eller kanske lite mer påkostade produkter till kunder man bygger en långvarig relation med? Profilprodukter i Stockholm har många olika produkter att välja mellan, allt från så kallade ”giveaways” till arbetskläder för de anställda. När man ger bort saker ska man också ha en tanke på att de kan spridas inom ett stort område som man kanske inte reflekterat över. Det ger också en omedveten reklam hos andra personer än de som man skickar ut riktad reklam till.

 

 

Vilka profilprodukter ska man välja?

Att fundera igenom vilka produkter som ska representera företaget är viktigt. Ibland kanske det är bättre med något mer allmänt fungerande, som en picknickpläd eller reflexer, snarare än golfbollar. Återigen beror det på i vilket sammanhang man skall använda företagets profilprodukter, och vilken kundgrupp man vill åt. Man kan även använda sig av olika produkter beroende på säsong, vilket gör att profilprodukterna marknadsför företaget året runt. Att synas är att finnas!